برگزار کارگاه آموزشی-ترویجی کاشت گیاهان دارویی

واحد ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی در مورخه 14/11/1394 در روستای کلک نقی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی کاشت گیاهان دارویی نمود. در این جلسه  جمعی از اعضای تعاونی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل زمیه حضور داشتند. خانم مهندس حاتمی به عنوان مدرس کارگاه نکاتی راجع به کاشت گیاهان دارویی و تاثیر آنها بر درآمد خانوار به حاضرین در این جلسه ارائه دادند. ایشان بیان نمودند که تاکنون 8 هزار و 452 گونه گیاهی در کشور شناسایی شده است که این تعداد 2 برابر قاره اروپاست و از 13 اقلیم موجود در دنیا 11 اقلیم در کشور عزیزمان ایران وجود دارد که از این لحاظ یکی از غنی ترین کشورهای دنیا از لحاظ پراکنش گیاهی بخصوص گیاهان دارویی هستیم، از این تعداد گونه گیاهی موجود در کشور نزدیک به 2 هزار و 300 گونه دارویی هستند که در صورت کاشت و توسعه آنها هم می توان درآمدزایی را برای خانوار بوجود آورد و هم نیاز صنایع دارویی و بهداشتی کشور را تامین نمود و مازاد آن را صادر کرد و برای کشور درآمد ارزی حاصل. ایشان افزودند با توجه به اینکه کاشت گیاهان دارویی از کاشت محصولات سنتی در منطقه صرفه اقتصادی بسیار بالاتری دارد اهالی بهتر است اقدام به کاشت این نوع محصولات نمایند و اداره منابع طبیعی می تواند در توانمندسازی جوامع محلی در این زمینه کمک های شایانی را به متقاضیان و داوطبین ارائه دهد. در پایان این کارگاه با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد (ص) به پایان رسید. 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برگزاری کارگاه آموزشی-ترویجی جنگلکاری اقتصادی مشارکتی در شهرستان ملکشاهی

واحد ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی در مورخه 14/11/1394 اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی جنگلکاری اقتصادی مشارکتی در روستای کلک نقی کردند. در این جلسه  جمعی از اعضای تعاونی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل زمیه حضور داشتند. تعاونی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل زمیه از تعاونی های فعال در شهرستان ملکشاهی و استان ایلام می باشد به طوریکه این تعاونی در آخرین دوره برداشت سقز از درختان بنه با برداشت 4000 کیلوگرم رتبه نخست استان را بدست آوردند. در این جلسه مهندس میرزایی زاده بعنوان مدرس نکاتی را راجع به چگونگی اجرای طرح جنگلکاری مشارکتی اقتصادی به حاضرین در جلسه ارائه دادند. وی بیان نمودند با توجه به وسعت بالای منابع طبیعی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور سیاست خود را متوجه افزایش مشارکت مردم در توسعه و حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها نموده است. وی افزود در طرح جنگلکاری مشارکتی اقتصادی به کاشت گونه های درختی مثمر و دیم که هم توسعه جنگل در مناطق خشک و نیمه خشک را  به همراه داشته باشد و هم نیاز اقتصادی جوامع محلی را تامین کند، توجه شده است. وی هدف از اجرای این طرح را مشارکت مردم در افزایش سرانه پوشش جنگلی، افزایش درآمد روستاییان و جوامع محلی از طریق ایجاد اشتغال ثابت و مشارکت مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی دانست. ایشان بیان نمودند که  در طرح جنگلکاری مشارکتی عرصه های منابع طبیعی در قالب قرارداد به مردم احاله مدیریت می شود که پس از به ثمر رسیدن، بهره برداری از  درختان مثمر توسط مردم محلی انجام خواهد شد. ایشان افزودند در جنگلکاری مشارکتی گونه هایی کاشته می شوند که مثمر و جنگلی باشند و ماهیت باغی ندارند. در این پروژه مشارکت کنندگان نمی تواند بعدا ادعای اراضی ملی و دولتی ای که زیر کشت رفته اند را بنمایند و مالکیت انها توسط دولت تثبیت شده است. در این پروژه مردم محلی در مراحل کاشت و نگهداری نهال ها مشارکت می کنند و پس از استقرار و باردهی آنها می توانند اقدام به بهره برداری اقتصادی از آنها نمایند و منافع آنها مختص مشارکت کنندگان خواهد بود. در پایان این کارگاه با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد (ص) پایان یافت. 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


100 هزار هکتار جنگل کاری امسال با مشارکت مردم اجرا شده است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری جنگل کاری در 100 هزار هکتار از عرصه ها با مشارکت مردم اجرا شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا،خداکرم جلالی روز چهارشنبه در حاشیه پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران، افزود: مشارکت مردم در توسعه جنگل ها، حفاظت و مراقبت از آنها جدی است.
وی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع در کشور و تعیین راهبرد اساسی برای سازمان، بحث مشارکت مردم و جامع نگری را یک موضوع مهم در بهبود اساسی این حوزه انتخاب کردیم و زنجیره مفقوده مشارکت مردم یکی از عواملی بود که توسعه و پیشرفت مربوط به منابع طبیعی را قبل از این به شکل مطلوب نداشتیم.
وی با اشاره به شناسائی جنگل های تخریب شده، گفت: در اجرای طرح مشارکت مردم مقرر شده تا با حفظ مالکیت دولت امور حفاظت، احیاء و توسعه بخصوص در بحث جنگل کاری داشته باشیم.
جلالی بیان داشت: پنج میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور تراکم جنگلی آن کمتر از پنج درصد است که باید آن را تبدیل به جنگل واقعی کرده و طبق قانون افزایش بهره مندی از جنگل ها را از 1700 مترمربع به 2500 مترمربع برسانیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم در سال 94 حداقل 100 هزار هکتار جنگل کاری در اراضی مستعد استان های مختلف کشور با استفاده از حدود 80 گونه های جنگلی اقتصادی بویژه در مناطق زاگرسی داشته باشیم که در سال های بعد آن را توسعه بیشتر و بهتری خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 50 هزار هکتار جنگل کاری انجام شد، افزود: نگهداری و مراقبت از این درختان را مردم به عهده می گیرند و محصولات فرعی و اصلی آن متعلق به مردم است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: بر اساس قانون باید بعد از به ثمر رسیدن گونه های اقتصادی بخشی از سود را به دولت پرداخته شود و این روش، روشی است که با استقبال مردم در توسعه جنگل ها بتوانیم ایران را سرسبز کنیم.
وی اضافه کرد: در کنار کاشت گونه های جنگلی، در همان عرصه ها گیاهان داروئی نیز کشت می شود زیرا گونه های جنگلی دیربازده بوده و رشد کندی دارند و مردم با درآمد از گیاهان داروئی خیلی بهتر و با کیفیت بیشتر در توسعه جنگل ها مشارکت کنند.
جلالی گفت: جنگل کاری در عرصه هائی انجام می شود که قبل از آن جنگل بود و با اجرای این طرح ضمن توسعه جنگل ها یک کمربند حفاظتی برای جنگل های طبیعی ایجاد می شود و جنگل های مخروبه احیاء می شود.
وی افزود: با اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم وابستگی و تعلق خاطر مردم به این عرصه ها حفظ می شود و در آن اراضی تغییر کاربری نمی دهند و بهره برداری از این عرصه ها فقط برای مشارکت کنندگان مجاز است.
جلالی اظهار داشت: در اجرای این طرح تا کنون در سطح کشور 250 هزار هکتار براساس ماده 3 اعاده مدیریت شده که 25 هزار هکتار آن در کهکیلویه و بویر احمد است و مردم در این عرصه ها با کاشت گونه بومی بادام تلخ از محصول آن استفاده اقتصادی می کنند.
وی گفت: این طرح منافع زیادی برای کشور، جوامع محلی و منابع طبیعی حاصل می کند.
سالانه 6.5 میلیون مترمکعب نیاز چوبی کشور است
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به تولید چوب اشاره کرد و افزود: سالانه حدود 6.5 میلیون مترمکعب نیاز چوبی داریم که حدود 14 درصد آن از محل بهره برداری جنگل وسایر گونه های جنگلی در مستثنیات، حدود 10 درصد از واردات و 76 درصد از زراعت چوب و باقی مانده های باغی تامین می شود.
وی ادامه داد: در سال های اخیر میزان بهره برداری از جنگل ها در کشور از دو میلیون مترمکعب به 500 هزار هکتار رسیده و بهترین راه تامین کمبود چوب از محل واردات از کشورهایی همچون روسیه است که تولید چوب بالائی دارند.
وی با اشاره به اینکه روسیه 800 میلیون هکتار عرصه های جنگلی دارد، گفت: کشور ما می تواند هم در زمینه واردات چوب و هم جنگل داری در کند به طوری که منطقه ای واگذار شود، بهره برداری شود و دوباره درخت کاشته شود.
جلالی این نوع فعالیت را کشت فراسرزمینی دانست که در حوزه جنگل هم انجام می شود و افزود: با وجود کمبود آب شیرین در کشور به نوعی واردات آب انجام می شود زیرا تولید یک مترمکعب چوب به 100 مترمکعب آب نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون 10 درصد از نیاز کشور به چوب از طریق واردات انجام می شود، بیان داشت: در کشور 26 واحد صنعتی در زمینه چوب با نیاز سالانه پنج میلیون مترمکعب فعالیت می کنند که وزارت صنایع به آن ها اجازه واردات مواد اولیه را از خارج از کشور برای آن ها صادر کرده است.
ایران شانزدهمین کشور جهان در حفاظت از جنگل ها
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: بر اساس آمار جهانی، ایران حائز رتبه ۱۶ در حفاظت از جنگل ها شد، بر همین اساس میزان تخریب جنگل در ایران حدود یک دهم درصد و در مجموعه جهان ۳.۸ درصد برآورد شد.
این نشست آموزشی به مدت دو روز در مرکز جوانشیر کرج برگزار می شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جذب 2 هزار نفر مهندس ناظر برای اجرای طرح جامع نگری در منابع طبیعی

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور با اشاره به اینکه منابع طبیعی بایستی پیشتاز در جامع نگری باشد، گفت: طرح هائی متعددی را برای جلب مشارکت بیشتر مردم در جنگل کاری و حفاظت از منابع طبیعی اجرا می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز چهارشنبه در پنجاهمین دوره آموزشی ویژه مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: یکی از ارکان اساسی حفاظت از اراضی مراتع، استفاده از مشارکت مردم و جوامع محلی است.
وی اظهار داشت: 83 درصد از عرصه های کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد که حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری درست و اصولی از آن نیازمند نیرو، امکانات و اعتبارات است که اگر اعتبارات این بخش را دو یا سه برابر هم بکنند بازهم جوابگوی نیاز این حوزه نیست.
وی یکی از سرمایه های اصلی در این حوزه را زمین دانست و گفت: از این سرمایه که بسیار گسترده است برخی از دستگاه ها به خوبی استفاده از آن استفاده کرده اند و ما از آن خیلی کم استفاده کرده ایم در حالیکه هیچ دستگاه دیگری چنین سرمایه عظیمی ندارد.
جلالی یکی از بهترین استفاده از پتانسیل را توسعه جنگل کاری برشمرد و افزود: از این ابزار می توان برای رفع فقر و مشکل بیکاری که بسیار در کشور گسترده است، استفاده کنیم بطوریکه اکنون میلیون ها جوان بیکار بخصوص در مناطقی که با جنگل ها و منابع طبیعی سروکار دارند وجود دارد.
وی اظهار داشت: با استفاده روح جامع نگری و با استفاده از سرمایه های انسانی که مهمترین سرمایه در حوزه آبخیز هستند و استفاده از مغزها و اندیشه های آنان که معادنی تمام نشدنی هستند، می توان بهترین بهره را در حوزه منابع طبیعی برد.
وی با تاکید بر اینکه باید در بحث جامع نگری از تمام امکانات حوزه آبخیز که مهمترین آن مردم هستند استفاده برد، ادامه داد: از روحیه مشارکت مردم باید در طرح توسعه جنگل کاری 100 هزار هکتاری با گونه های اقتصادی در سال جاری بهره برد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور جامع نگری را جزء مسائل اولیه و زیربنائی و اساسی امور آبخیز دانست و گفت: در حوزه آبخیز تمام فعالیت ها در کنار هم معنا پیدا می کند و بایستی از فعالیت های متفرقه و پراکنده خودداری کرد که نه اقتصادی و نه فنی است.
وی بیان داشت: اکنون همه به این موضوع جامع نگری اعتقاد دارند ولی در عمل کسی وارد نشده در حالیکه ما با مدل هائی موفقی همچون طرح ترسیب کربن تجربیات و نسخه جهانی را عمل کرده ایم.
جلالی افزود: طرح ترسیب کربن بر پایه مشارکت مردم و جامع نگری در سایر طرح ها حرکت کرده چنانکه معتقدیم با جلب اعتماد و توانمند سازی جوامع محلی می توان به شیوه هایی از مدیریت منابع طبیعی دست یافت که ضمن بهره برداری مسئولانه از منابع و توسعه معیشت انسان دوام منابع پایه را محقق ساخت.
وی با تاکید مجدد بر مشارکت مردم اساس و روح جامع نگری است، یادآور شد: باید کار ها را از بخش دولتی به مردم بدهیم زیرا هرجا با مشارکت مردم کاری انجام می شود خیلی زیبا نتیجه می گیریم.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر اقتصاد مقاومتی گفت: ما می توانیم پرچمدار جامع نگری و اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد باشیم.
جلالی استفاده از مکانیسم های تشویقی برای مشارکت مردم را بسیار مهم دانست و افزود: مشارکت با نظام مهندسی در راستای استفاده از همین ظرفیت هاست که باید در جامع نگری دید، اکنون در بحث های حفاظتی، احیاء و اصلاح با کمبود نیرو مواجه هستیم می توانیم از ظرفیت فارغ التحصیلان منابع طبیعی که مظلومترین فارغ التحصیلان هستند، استفاده کرد.
وی، کنترل چرای دام، طرح تعادل دام و مرتع و... را از دیگر فعالیت ها در منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون هزاران نفر از این فارغ التحصیلان وجود دارند و در راستای جامع نگری بدون اینکه بخواهیم هزینه ای کنیم که استفاده از این نیروها منافع زیادی برای کشور دارد غیر از اینکه در اشتغالزائی و حفاظت هم نقش بسزائی دارد.
وی گفت: اکنون در این طرح از 2000 هزار نفر به عنوان مهندس ناظر استفاده کرده ایم که امکان جذب دولتی بعضی از آن ها در آینده وجود دارد و 5000 نفر بازنشسته در دو برنامه داشته ایم که می توانیم از این ظرفیت برای پرکردن این جای خالی استفاده کنیم.
در این نشست دو پاورپوینت برای اجرای طرح جامع نگری در منابع طبیعی برای مدیران کل استانی و ستادی برای آشنائی هرچه بیشتر آنان با این طرح به نمایش گذاشته شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درخواست اعتبار 254 میلیارد تومانی برای کنترل خشکیدگی و آفت در جنگل های بلوط زاگرس

مدیر کل اداره منایع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:روزانه 50 هکتار در استان ایلام جنگلکاری شده که رکورد خوبی در کشور به حساب می آید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر رضا احمدی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اعزامی از تهران به این استان ضمن اعلام این خبر گفت: تا کنون پیش از 30 هزار هکتار در استان ایلام، جنگلکاری شده که 70 درصد آن در مناطق مرزی مانند دهلران، مهران، آبدانان و 30 درصد دیگر در سایر شهرستان های ایلام انجام گرفته است.
وی با اشاره به اجرای طرح های جنگل کاری جام و جم آب در مناطق مرزی این استان تصریح کرد: هرف از اجرای این طرح ها، مقابله با ریزگردها در شهرستان های مهران و دهلران می باشد.
احمدی مرز مشترک استان ایلام و عراق را 425 کیلومتر عنوان و خاطر نشان کرد: کشور عراق از اصلی ترین منشا تولید گرد و غبار است به طوری که 90 درصد گرد و غبار استان ایلام از عراق منتقل می شود.
وی درباره توسعه جنگل کاری در این استان اظهار داشت: ما برنامه داریم که سطح جنگل های استان ایلام را از 32 درصد کل کشور به 52 درصد برسانیم.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام همچنین کاشت 3 میلیون هکتار بنه در جنگل های این استان را از دیگر برنامه های این اداره نام برد و گفت: سطح بنه خیز استان ایلام 250 هزار هکتار است که سالانه 500 تن شیره خام سقز تولید می کند.
وی افزود: با احتساب 150 هزار تومان بابت هر کیلو شیره سقز، از این سطح، سالانه 75 میلیارد تومان بدست می آید.
احمدی در ادامه درباره خشکیدگی جنگل های زاگرس و بلوط نیز اذعان داشت: بیش از یک میلیون و 131 هزار و 230 هکتار از جنگل های بلوط دچار تنش خشکیدگی شده و بیشترین کانون خشکیدگی مربوط به استان ایلام است که بیش از 570 هزار هکتار از جنگل های این استان را شامل می شود.
وی خاطر نشان کرد: 60 هزار هکتار از خشکیدگی زاگرس در استان ایلام و 40 هزار هکتار در سایر استان ها بر اثر خشکسالی و طغیان آفت اتفاق افتاده است.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام از درخواست 254 میلیارد تومانی وزیر جهاد کشاورزی از سازمان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای کنترل خشکیدگی و آفت در جنگل های بلوط زاگرس خبر داد و تصریح کرد: مهندس حجتی در نامه ای به دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری در مهر ماه امسال، خواستار اختصاص این میزان اعتبار برای جنگل های زاگرس شده است.
وی افزود: در سال 93 نیز مبلغ 25 میلیارد تومان برای کنترل آفت درختان بلوط جنگل های زاگرس اختصاص یافت و 60 میلیارد تومان نیز رییس جمهوری پس از سفر به استان ایلام و بازدید از منابع طبیعی این استان اختصاص داد.
احمدی با بیان این که برای مبارزه با آفت و خشکیدگی جنگل های زاگرس با اختصاص این اعتبارات، چهار پروژه برای 11 استان کشور تعریف شد، اذعان داشت: این پروژه ها شامل تولید نهال به میزان 700 هزار اصله، هرس بهداشتی و اصلاح سرشاخه های درختان بلوط در سطح 24 هزار هکتار در این استان ها، اجرای سامانه های آبگیر باران در پای درختان و نهال کاری گونه های اقتصادی، بومی و چند منظوره می شود.
وی درباره تنوع گونه های گیاهی در استان ایلام نیز گفت: این استان دارای یک هزار گونه گیاهی است که 350 گونه آن دارای خاصیت دارویی، صنعتی و خوراکی است.
احمدی در مورد حفاظت از منابع طبیعی اظهار داشت: ما نقشه راه برای حفاظت از منابع طبیعی استان را داریم و تبدیل سوخت های فسیلی به گاز در روستاهای داخل جنگل، یکی از برنامه های ما محسوب می شود.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام ادامه داد: هم اکنون 220 روستای داخل جنگل در این استان دارای گاز طبیعی هستند و 100 روستای دیگر به آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی مجهز شده اند.
در این نشست، مهندس پاکدل معاون آبخیز داری استان ایلام گفت: میزان آبی که در سال بر اثر بارندگی در این استان داریم 8 میلیارد متر مکعب است، اما در سه ماهه نخست امسال 9 میلیارد متر مکعب بارندگی داشتیم.
وی افزود: از 8 میلیارد متر مکعب آب استان، سالانه میزان 5 میلیارد متر مکعب آب به صورت تبخیر هدر می رود و یا به صورت روان آب، وارد کشور عراق می شود.
پاکدل با اذعان به این که 75 درصد آب های جاری استان ایلام به علت فاصله کم با عراق، از دسترس خارج می شود، تصریح کرد: بر اثر بارندگی های اخیر در این استان، نزدیک به 4 میلیارد متر مکعب آن وارد عراق شده است.
توسعه سرمایه گذاری خارجی در حوزه منابع طبیعی
دکتر علی سایه میری مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان ایلام نیز در این نشست بر سرمایه گذاری خارجی در حوزه منابع طبیعی استان ایلام تاکید کرد.
وی از مسوولان بخش کشاورزی استان ایلام خواست، فرصت های سرمایه گذاری خارجی را شناسایی و اعلام کنند، زیرا برای توسعه منابع طبیعی، اعتبارات داخلی کافی نیست.
سایه میری در عین حال مشارکت نهادهای بین المللی در اجرای طرح های منابع طبیعی و ایجاد جنگل این استان را ضروری خواند.
وی با بیان این که اعتباراتی که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص می یابد، هزینه نیست، تصریح کرد: به دلیل اهمیت و کارکرد منابع طبیعی و جنگل ها در زمینه تعادل اکوسیستم، کاهش آلودگی، امنیت زیستی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از سیل و توسعه پایدار کشاورزی، آنچه به حوزه منابع طبیعی اختصاص می یابد، نوعی سرمایه گذاری است.
سایه میری بر حفظ و توسعه جنگل ها نیز تاکید کرد و اظهار داشت: هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن را آزاد و 68 تن ذرات گرد و غبار را رسوب می دهد؛ ضمن آن که ذخیره آب و کاهش روان آب در اراضی جنگلی 400 برابر بیشتر از اراضی غیر جنگلی می باشد.
وی در همین حال استرس آب را تهدیدی جدی برای کشور دانست و گفت: موضوع آب باید اولویت برنامه ششم توسعه باشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


غنی سازی جنگل های بیوره شهرستان ملکشاهی با بذر و نهال گونه های بومی

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی گفت: غنی سازی جنگل های بیوره شهرستان ملکشاهی با بذر و نهال گونه های بومی به سطح 70 هکتار انجام شد.

 

"محمدقاسم نیا" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملکشاهی در گفتگو با ملکشاهی خبر گفت: در راستای پروژه غنی سازی جنگل، غنی سازی با بذر و نهال گونه های بومی در جنگل های منطقه بیوره انجام شد.

وی اظهار کرد: پروژه غنی سازی با بذر به سطح 55 هکتار و غنی سازی با نهال به مساحت 15 هکتار انجام شده است. گونه هایی که بذر و نهال آن در منطقه کاشته شده شامل بلوط، بادام، بنه، ارجن و ... می باشد، این گونه ها بومی منطقه بوده و قابلیت رشد و نموی بهتری در منطقه را دارا می باشند.

قاسم نیا افزود: نظر به اینکه سطح وسیعی از کشور به جهت قرار داشتن در کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای شرایط دشوار رویشی هستند و تجدید حیات طبیعی و رشد گیاهان به سختی صورت می گیرد لذا در صورت تخریب منابع گیاهی و جنگلی موجود، امکان بازسازی و احیا مناطق تخریب شده بصورت طبیعی بسیار مشکل و از طریق دخالت انسان نیز نیازمند هزینه های فراوان و زمان طولانی است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی گفت: در این میان جنگل های مناطق خشک و نیمه خشک، بالاخص در مناطق جنوب زاگرس همچون جنگل های شهرستان ملکشاهی، به سبب خشکسالی های مداوم و فراگیری بیماری زوال بلوط و افزایش تراکم جمعیت منطقه و فشارهای وارده شکننده تر و آسیب پذیرتر شده است وضعیت مناسبی ندارند و با توجه به فشارهای وارده بر این اکوسیستم می توان گفت که گرایش پوشش گیاهی و جنگلی  در این مناطق منفی شده است.

وی اذعان کرد: کمک به پایداری و پویایی اکوسیستم جنگل های شهرستان ملکشاهی با هدف پیشگیری از گرایش منفی، توقف آن و در نهایت هدایت آن به سمت بهبود، اجرای راهکارهای متعددی را در ابعاد تکنیکی، فنی، اجتماعی و اقتصادی طلب می نماید که اجرای پروژه های غنی سازی در ابعاد کمی و کیفی به شرط لحاظ نهاده های مناسب و مرتبط، یکی از مهمترین روش های پیشنهادی خواهد بود.

قاسم نیا تصریح کرد: در غنی سازی به معنای (Enrichment)، در واقع غنا و ترکیب گونه های آینده جنگل مدنظر است ولی در تعریف ارائه شده در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور که از سوی دفتر جنگلکاری و پارک ها ارائه شده است، توجه اصلی به غنی سازی و افزایش تراکم و انبوهی جنگل معطوف شده و به ترکیب آینده توده جنگلی در توده های متراکم پرداخته شده است. لذا غنی سازی در دو بخش کمی و کیفی و به تفکیک موردنظر و بحث بوده که هریک در جای خود کارکرد های مهمی داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

وی ادامه داد: غنی سازی کمی با هدف اصلی افزایش انبوهی تاج پوشش و در غنی سازی کیفی با هدایت توده جنگلی به سمت وضعیت نهایی (کلیماکس) جامعه جنگلی منطقه خواهد بود که در منطقه بیوره جامعه نهایی جامعه بلوط است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی افزود: با انتخاب گونه های بومی (بلوط، بنه، بادام و ...) و اجرای پروژه در مناطقی که واجد حداقل 25 درصد انبوهی تاج پوشش باشند، می توان به هدایت توده به سوی جامعه نهایی و بهبود کیفی آن امیدوار بوده ، چرا که برای گونه هایی که در ابتدای رشد نیاز به پناه دارند، باید حداقل پوشش تاجی را منظور نمود.در فضای باز جنگل که به علت نور شدید امکان کشت گونه های کلیماکس وجود ندارد، ابتدا اقدام به بذرکاری یا بوته کاری می گردد، تا در مراحل بعد شرایط برای استقرار جامعه جنگلی فراهم آید.

قاسم نیا در پایان گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته جنگل های شهرستان ملکشاهی بخصوص جنگل های بیوره با خشکیدگی مفرط درختان بلوط مواجه بوده و درختان بسیاری خشک شده و نابود گردیدند و در سال های اخیر در قالب پروژه های بهداشتی و حمایتی درختان خشکیده قطع و خارج گردیده تا از شیوع بیشتر بیماریجلوگیری گردد و همچنین با هرس و قطع سرشاخه های خشک آنها تاج پوشش جنگل های منطقه کاهش پیدا کرده است لذا با اجرای پروژه غنی سازی با بذر و نهال در این منطقه ابتدا هدف افزایش تراکم و تاج پوشش جنگل فراهم می آید و از گرایش منفی جنگل جلوگیری می گردد و در راستای تشکیل جامعه نهایی جنگل گامی مهم برداشته خواهد شد.

تعداد بازدید از این مطلب: 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0